Google Analytics eller andre måleverktøy som Matomo - viktig å benytte for webanalyse

Nettsideanalyse; hva bør måles og hvorfor?

Publisert:

Hvorfor datadrevet tilnærming er viktig

I dag er ikke en nettside bare et digitalt visittkort; den er et sentralt element i en virksomhets markedsføring og kundeengasjement. For å sikre at nettsiden fungerer optimalt og møter målene, er det viktig å måle riktig data. Sett nettsideanalyse på timeplanen!

Definer målsetningene for nettsiden din

  • Hvorfor
    Før du begynner å måle, må du vite hva du vil oppnå. Skal nettsiden drive salg, generere leads, bygge merkevarekjennskap, eller støtte kundeservice?
  • Tips
    Sett klare mål, som «øke antall henvendelser via kontaktskjema med 15 % på tre måneder.»

Trafikk og kilder til besøkende

  • Hva bør måles
    Antall besøkende, trafikkildene (organisk søk, betalt annonsering, direkte trafikk, sosiale medier), og geografisk plassering.
  • Hvorfor
    Å forstå hvor trafikken kommer fra hjelper deg med å vite hvilke kanaler som gir mest verdi. Hvis de fleste besøkene kommer fra organiske søk, kan det bety at SEO-innsatsen fungerer.
  • Hvordan måles dette
    Google Analytics er ideelt for å få en oversikt over trafikkilder og demografi.
Riktig søkeord, er en svært vikitg del av søkeords strategien og kan måles i trafikkanalyser.,

Brukeratferd på siden

  • Hva bør måles
    Sidevisninger, gjennomsnittlig tid på siden, fluktfrekvens, og hvilke sider som oftest besøkes.
  • Hvorfo
    Brukeratferden på nettstedet avslører hvilke sider som fanger interesse og hvilke som ikke gjør det. Høy fluktfrekvens kan indikere problemer som treg side, dårlig navigasjon, eller irrelevant innhold.
  • Hvordan
    Bruk verktøy som Google Analytics til å overvåke fluktfrekvens og tid brukt på viktige sider.

Konverteringer og måloppnåelse

  • Hva bør måles
    Antall konverteringer (salg, utfylte skjema, abonnementer osv.) og konverteringsrate.
  • Hvorfor
    Dette er selve målet med de fleste nettsider. Forstå hvor mange besøkende som utfører en ønsket handling, og hva som stopper de som ikke gjør det.
  • Hvordan
    Google Tag Manager og Google Analytics kan spore spesifikke hendelser og konverteringer. Sørg for å sette opp mål som er relevante for bedriften din.

Engasjement på siden (scroll-dybde, klikk, interaksjoner)

  • Hva bør måles
    Scroll-dybde, klikk på bestemte elementer, tid brukt på viktige seksjoner.
  • Hvorfor
    Dette gir en idé om hvorvidt innholdet faktisk leses, og om besøkende engasjerer seg med siden din.
  • Hvordan
    Google Tag Manager kan settes opp til å spore scroll-dybde og klikk på spesifikke elementer.

SEO-målinger

  • Hva bør måles
    Organisk trafikk, rangeringer på søkeord, inn- og utgående lenker.
  • Hvorfor
    Høy synlighet i søkemotorer er viktig for å trekke til seg relevant trafikk. SEO-målinger hjelper deg å se hvordan innholdet presterer over tid og identifisere nye muligheter for vekst.
  • Hvordan
    Verktøy som Google Search Console, SEMrush og Ahrefs kan gi innsikt i søkemotoroptimalisering.

Sett opp en målingsplan

For at nettstedet ditt skal fungere optimalt og levere etter din målsetting (leads, kontakter, salg etc…) er viktig med kontinuerlig analyse og dermed justere og tilpasse basert på data.

Lag en plan/rutine for regelmessig gjennomgang av analyse-dataene fra nettsiden din, slik at du fortsetter å forbedre nettsiden i tråd med målene du har satt opp.

Her finner du mer info om de ulike verktøyene

  • Google Analytics
    For dypere analyser av trafikk og konverteringer, sjekk ut Google Analytics hjelpesenter.
  • Google Tag Manager
    Vil du lære mer om å spore spesifikke hendelser og interaksjoner? Sjekk Google Tag Manager’s ressursportal for detaljerte guider.
  • SEO-verktøy
    For SEO-målinger som søkeordrangering og tilbakekoblinger kan verktøy som SEMrush og Ahrefs gi innsikt som komplementerer det du ser i Google Search Console.
  • Google Search Console
    Gratisverktøy for å overvåke nettsidens synlighet i søkemotorene – Google Search Console er uvurderlig for de fleste nettsider.
To personer diskuterer strategi og nettsideanalyse, engasjert i samtale rundt optimalisering av nettsider.

Data gir innsikt – innsikt
gir resultater!
Analysen er din realitetssjekk og viser muligheter for justeringer som kan styrke både nettsidens ytelse og rangering.

Innholdsverkstedet
Ta kontakt med Monica Heggen, Markedskonsulent i innholdsverkstedet

Tema:

,

Stikkord:

Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *